תאריך פרסום: 6/5/2019
פיתוח מנהלים הוא תהליך שיטתי של צמיחה ופיתוח שבמהלכו מנהלי הארגון מפתחים את יכולות הניהול שלהם. יכולות אלה מתפתחות לא רק בעקבות השתתפות בקורסים רשמיים, אלא גם כתוצאה מניסיון עבודה בפועל.
פיתוח מנהלים כרוך בחוויה הקשורה ללמידה. המטרות העיקריות של הלמידה הפורמלית הן להגדיל את יכולתו של המנהל ללמוד מהניסיון. פיתוח מנהלים מורכב מאמצעים שונים שבעזרתם המנהלים לומדים לשפר את התנהגותם ואת ביצועיהם. יש המגדירים את פיתוח המנהלים כתהליך שבו מנהלים רוכשים לא רק מיומנויות וכישורים בתפקיד הנוכחי שלהם, אלא גם יכולות לביצוע משימות ניהוליות עתידיות המאופיינות בקושי מוגבר ובהיקף רחב יותר.
כמו הסדנאות לעובדים אשר מיועדות לשיפור ביצועי העובדים היום ובעתיד, כך גם פיתוח מנהלים מכוון לשיפור הביצועים הניהוליים הנוכחיים והעתידיים.
מה מאפיין את תהליך פיתוח המנהלים?
- פיתוח מנהלים הוא תהליך מתוכנן ומאורגן של למידה ולאו דווקא גישה אקראית של ניסוי וטעייה.
- הליך פיתוח המנהלים הוא תרגיל מתמשך ובלתי נגמר, ולאו דווקא הליך של ׳זבנג וגמרנו׳. הפיתוח נמשך לאורך כל הקריירה המקצועית של המנהל, כי ללמידה אין סוף.
- פיתוח מנהלים הוא תהליך ארוך טווח, כי לא ניתן לפתח מיומנויות ניהוליות בין לילה.
- פיתוח מנהלים הוא פיתוח עצמי מונחה. הארגון יכול לספק הזדמנויות לפיתוח המנהלים, אבל פיתוח מנהלים אפשרי רק כאשר לאדם יש רצון ללמוד ולתרגל את מה שלמד. כפייה, לא מסוגלת להוביל להתפתחות.
- פיתוח מנהלים נועד להכין את שכבת המנהלים בארגון לביצועים טובים יותר. הוא גם אמור לעזור להם לממש את מלוא הפוטנציאל שלהם.
מהן המטרות של פיתוח מנהלים?
- לשפר את מנגנון הניהול בארגון.
- לשפר את הביצועים של המנהלים בארגון.
- להעניק למנהלים מבט כולל על תפקודו של הארגון, ולעודד אותם לתאם ולשתף פעולה בינם לבין עצמם באופן יעיל.
- לזהות עובדים מהשורה שיש להם פוטנציאל לנהל, ולהכין אותם לתפקידים בכירים בארגון.
- להעלות את המורל של הצוות הניהולי בארגון.
- להגדיל את הרבגוניות של קבוצת המנהלים בארגון.
- לשמור על עדכון שוטף של שכבת הבכירים בכול מה שקשור לשינויים ולהתפתחויות בתחום בו הם עוסקים.
- ליצור דור המשך ניהולי אשר יוכל לשלוט בכול ענייני הארגון, על כל צרה שלא תבוא בעתיד.
- לשפר את תהליך החשיבה ואת היכולת האנליטית של המנהלים בארגון.
- להרחיב את השקפתו של המנהל ביחס לגבולות התפקיד שלו ולאחריות המוטלת עליו.
מהן המטרות של פיתוח מנהלים ברמות הניהול השונות?
- רמת הניהול הבכיר
- שיפור תהליכי החשיבות והיכולת האנליטית, על מנת לחשוף בעיות, לבחון אותן, ולקבל החלטות לטובת האינטרסים של הארגון.
- להרחיב את תפישת המנהלים הבכירים באשר למעמדם, תפקידם ואחריותם בתוך הארגון ומחוצה לו.
- לחשוב על בעיות שהארגון עלול להתמודד איתם היום או בעתיד.
- להבין את כוחות הכלכלה, הטכנולוגיה והממסד, על מנת לפתור בעיות עסקיות.
- לרכוש ידע בסיסי באשר לבעיות בתחום יחסי האנוש.
- רמת הניהול בעמדת הביניים
- ליצור תמונה ברורה של תפקידי המנהל ותחומי אחריותו.
- להביא לידי מודעות המנהל את ההיבטים הרחבים של בעיית הניהול, כמו גם הכרת מערכות היחסים בין עובדי המחלקה, והערכתם.
- לפתח את יכולת המנהל לנתח בעיות ולנקוט בפעולה המתאימה.
- להכיר את השימושים הניהוליים של תחומים כגון: חשבונאות פיננסית, פסיכולוגיה, משפטנות עסקית וסטטיסטיקה עסקית.
- להטמיע ידע באשר למוטיבציה האנושית וליחסי האנוש.
- לפתח מנהיגות אחראית.
- רמת הביניים של אחראים ומומחים בארגון
- לדעת להשתמש בידע על תפקודי העסק ועל הפעילות שלו בתחום ספציפי בשיווק, בייצור, בכספים ובכוח אדם.
- מסוגלות להשתמש בטכניקות ניהול, כגון מחקר, בקרת מלאי או בקרת איכות.
- לעורר חשיבה יצירתית כדי לשפר את שיטות העבודה ואת התהליכים והנהלים.
- להבין את הפונקציות המבוצעות בארגון.
- לפתח את היכולת לנתח בעיות בתחומם.
מהי חשיבותו של פיתוח מנהלים?
- מנהלים זקוקים לפיתוח מתמיד כדי להתמודד עם בעיות ארגוניות מורכבות, לנוכח התחרות הגוברת.
- השינויים הטכנולוגיים והחברתיים המהירים דורשים הכשרה של המנהלים כדי שיוכלו להתמודד עם שינויים אלה.
- למנהיגים העסקיים יש היום אחריות ציבורית וחברתית, מה שדורש הכנת המנהלים למציאות זו.
במציאות שבה ניהול יחסי העבודה הם מורכבים יותר, המנהלים נדרשים לפתח מיומנויות חדשות וטובות יותר לניהול משא ומתן עם האיגודים ועם העובדים.
|