עודכן בתאריך: 5/27/2008
בעניין טיפול בבקשות למידע כותב המבקר כי בחוק נקבע כי כל אחד מתושבי המדינה ואזרחיה זכאי לקבל מידע מרשות ציבורית, בכפוף לתנאי החוק, בלא שיידרש לציין את הטעם לבקשתו, גם אם המידע האמור אינו נוגע לו במישרין; כמו כן לפי החוק הרשות נדרשת למסור את החלטתה בעניינו של מבקש המידע בתוך פרק זמן מוגבל. עם זאת הפונה נדרש לשלם אגרות עבור הגשת הבקשה, עבור הטיפול בה ועבור הפקת המידע המבוקש בכפוף לתנאים שצוינו בחוק ובתקנות האגרות.
לפי התמונה הכללית במצב זה ברשויות המקומיות כותב המבקר:
החוק והתקנות שהותקנו מכוחו קובעים את הנוהל להגשת בקשות למידע ואת דרך הטיפול בבקשות. מסיכום הדיווח של 22 רשויות שפירטו בשאלון את מספר הבקשות שהוגשו להן ואת המענה שנתנו למבקשי מידע עלה כי הן נתנו מענה חיובי ל-69% מ-3,306 הבקשות שהוגשו להן, כי הן נתנו ל-10% מהן מענה שלילי וכי הן נתנו ל-5% מהן מענה חלקי, וכי 11% מהבקשות לא טופלו משום שמגישיהן לא שילמו אגרת בקשה. עוד עלה כי במועד מסירת השאלונים, יוני 2007, עדיין לא טופלו 5% מהבקשות, אף שעברה כחצי שנה מסוף שנת 2006 - פרק זמן ארוך בהרבה מזה שהוקצה למתן מענה לפי החוק.
לגבי לוחות הזמנים בעניין
החוק קובע לוח זמנים לטיפול בבקשות למידע: מבקש המידע זכאי לקבל לאלתר, ובתוך 30 ימים לכל המאוחר, את החלטת הרשות הציבורית לגבי בקשתו. עם זאת ראש הרשות הציבורית או מי שהוא הסמיך לכך רשאי להאריך את פרק הזמן האמור ב-30 ימים בהודעה מנומקת בכתב. ראש הרשות אף רשאי להאריך את פרק הזמן האמור ב-60 ימים נוספים לכל היותר, ובלבד שההארכה מנומקת. דהיינו, בתנאים שפורטו בחוק הרשות רשאית למסור לפונה את ההחלטה בעניינו 120 יום לאחר מועד קבלת פנייתו לכל היותר.
באשר למועדי מתן מענה לפונים
מסיכום השאלונים שהגישו 19 רשויות עולה כי 2,238 (85%) מ-2,647 הבקשות שהוגשו להן נענו בתוך 30 יום. באשר ל-409 (15%) הבקשות שנענו לאחר 30 יום - נמצא כי 88 מהן (3% מסך הבקשות) נענו בתוך 60 יום, כי 240 מהן (9% מסך הבקשות) נענו לאחר 60-120 יום, וכי 81 מהן (3% מסך הבקשות) נענו רק לאחר 120 יום, דהיינו לאחר פרק הזמן שהוקצה בחוק - מהן 68 (84%) בקשות שהופנו למשטרה. מהנתונים עולה שרוב הבקשות נענו בתוך 30 יום, אולם שיעור הבקשות שנענו רק לאחר 60 יום ויותר אינו מבוטל, אף שלפי החוק על הרשות להשיב לפונה ללא שיהוי.
בדיקה במשרד הפנים העלתה כי 43 (62%) מ-69 הבקשות שנבדקו נדחו דחייה חלקית או מלאה: 16 (23%) מהבקשות נדחו דחייה מלאה ו-27 (39%) מהן נדחו חלקית. לעומת זאת, לפי הנתונים בדוח הממונה נדחו רק 17 (8%) מ-219 הבקשות - ארבע בקשות נדחו במלואן ו-13 בקשות נדחו חלקית.
לעתים לא ציין המשרד בתשובתו למבקש כי בקשתו נענתה באופן חלקי בלבד, אף שהוא נדרש לעשות כן, והיה אפשר ללמוד על כך רק ממכתבי התגובה ששלח מבקש המידע למשרד או ממסמכי המשרד המצורפים לבקשה. למשל, אחד ממבקשי המידע ביקש רשימה של "מפעלים ראויים" במדינת ישראל, אולם בתשובה ששלח לו המשרד לא צוין שנמסרה לו רשימה חלקית בלבד, ורק במסמכים פנימיים של המשרד, שלא נמסרו לו, צוין שנמחקו מהרשימה מפעלים ביטחוניים. בתשובת המשרד לאזרח אחר, שביקש מידע בעניין חוקי העזר של נס ציונה , נמסר: "מצ"ב החומר המבוקש כפי שנמצא בתיקי משרדנו"; אך לא צוין שהמידע הוא חלקי. רק לאחר ששב ופנה מבקש המידע למשרד נאמר לו כי "מה שלא צורף לא היה בתיק", ומכאן שמתשובת המשרד עולה כי בקשתו של הפונה נענתה מלכתחילה באופן חלקי בלבד, ובלי שהדבר הובא לידיעתו.
מאת: חדשות השפלה
|